maandag 27 oktober 2008

Phalaenopsis Little Spotty.





Dit is een Phalaenopsis "Little Spotty". Hij bloeit al maanden, en steeds als ik denk dat het nu over is komen er weer nieuwe knoppen bij.
Maar nu groeit er iets vreemds onderaan, dwars door een blad heen! Het zou een nieuw blad kunnen zijn, of een zogenaamde "keiki", een jong plantje. Dat maakt een plant meestal aan als het niet zo goed met hem gaat, en op zich ziet de plant er toch wel goed uit. Ik heb weer een paar foto's op de site van de Vereniging gezet, kijken wat men er daar van denkt. Ik heb nog een andere foto, en die zou ik nu eens graag onder deze tekst krijgen, dat lukt nog niet zo goed. Ff proberen.

Inmiddels weet ik, dat de plant een bloemstengel heeft gehad die uit het hart kwam. Daarna komen er geen nieuwe bladeren meer en zal de plant in principe dood gaan. Daarom maakt hij een keiki aan, zodat je in ieder geval nog een jonge plant kunt overhouden. Vandaag, 21-11-2008 ziet de keiki eruit zoals op onderstaande foto. Het blad waar hij door heen groeide is afgestorven. De keiki ziet er wat verkreukeld uit omdat hij in het begin klem zat in het andere blad, maar hij groeit wel!





28 juni 2009. Het gaat heel goed met mijn little spotty! Niet alleen maakt hij mooie nieuwe bladeren aan,maar er is ook een nieuwe bloemstengel gekomen, met een boel knoppen! Ondanks de slechte voorspellingen heeft hij het dus toch gered, en geeft me veel plezier. Hier een foto van de nieuwe bloemstengel, met al één bloem open.


30 juli 2009. Men had me voorspeld dat de plant zou dood gaan omdat er een bloemstengel uit het hart was gegoeid. voorlopig ziet dat er echter niet zo uit, er bloeien maar liefs 30 bloemen aan de nieuwe stengel en hij ziet er florissant uit.... soms zit het mee.... hier is mijn wonderplant:





8-8-2010. bovenstaande foto laat zien hoe Little Spotty er nu uit ziet, in blakende gezondheid en vol prachtige bloemen. Een plezier om naar te kijken.

16-8-2011
Mijn Little Spotty verkeert nog steeds in blakende gezondheid....oeps, dat schreef ik een jaar geleden ook al :-) Maar het is echt waar, hier weer een foto van de wonderplant....


x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten