donderdag 23 oktober 2008

witte Dendrobium, inmiddels wijlen

Deze orchidee doet het echt geweldig! Er kwamen zo maar opeens 4 bloemstengels te voorschijn, en hij bloeit nu al vanaf begin oktober. Zoals je kunt zien zitten er nog heel veel knoppen aan, dat gaat nog erg lang duren als het allemaal goed blijft gaan. Als ik het goed heb gevonden is het een Dendrobium, de eigen naam ken ik niet. Ik heb deze een paar maanden geleden gekocht voor € 20,-- vond het wel een heel bedrag. Maar hij is iedere cent waard geweest, ik vind hem prachig!
aanvulling: ik heb een foto van de plant op het forum van de Nederlandse Orchideeën vereniging gezet, en ik weet nu dat het een Dendrobium Phalaeopsis "White Emma" is. Het zou een plant zijn die moeilijk opnieuw in bloei te krijgen is. Ik heb alles fout gedaan wat ik fout kon doen, en zie hier het resultaat :-)




21 maart 2009 Laatste nieuws over de dendrobium
Vandaag is de dendrobium naar de koude slaapkamer gegaan, hij was nu toch echt uitgebloeid. Hij heeft vanaf begin oktober constant gebloeid, een lust voor het oog. Nu maar even rust geven, en hopen dat hij straks weer opnieuw begint.

6 november 2009.
De dendrobium begint weer, hij heeft al uit drie bulben een nieuwe bloemstengel gemaakt. Vandaag is hij naar beneden gegaan, binnenkort hoop ik weer van de mooie bloemen te genieten. Het ziet er nu zo uit:


30-11-2009 Inmiddels heb ik jammer genoeg nog maar 2 bloemstengels meer. Kleine Sara heeft in een onbewaakt ogenblik de kop uit een stengel gebroken, toen Henny met haar voor het raam stond om haar papa uit te zwaaien. Ik weet niet, of die stengel zich nog gaat herstellen, maar de rest doet het prima:


15-1-2010
Inmiddels zijn er al een aantal bloemen open, en het is weer prachtig!

Bij de jammerlijk verongelukte bloemstengel komt een klein groen puntje onderaan, vast weer een nieuwe, nog even wat geduld hebben. De bloemen zijn niet zo groot, maar wel erg mooi, hier eentje apart gefotografeerd:

Wat kan een mens veel plezier hebben van één en dezelfde plant, als hij een beetje geduldig is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten